OOPSTHEREGOESGRAVITY

Bara för att vi pratade om det på filosofin idag, den fria viljan. Om den överhuvudtaget finns.
(Att välja filosofi som individuellt val måste förövrigt vara ett av det bästa valen jag gjort i mitt liv. Har aldrig lärt mig så mycket av och om andra och migsjälv som jag gjort på bara två lektioner.)

Anyways, tillbaka till ämnet.
Jag tror på att allt vi någonsin gjort i livet, att allt som hänt har fått oss att hamna där vi är, att vara den vi är idag. Att om någon händelse inte hade hänt, eller någonting på något sätt hade varit annorlunda, hade man varit annorlunda. Alltså formas vi efter livets gång. Alltså tar vi beslut och gör val efter erfarenheter, instinker och tanke på konsekvenser, även om det är omedvetet. Vi väljer ingenting helt "out of the blue" eller "bara för att vi vill". Alltså tror jag inte att vi har en "fri vilja". Och efter idag tror jag överhuvudtaget inte att det finns en sk fri vilja, förstår inte ens vad det är för någonting. Eftersom valen i grund och botten baseras på miljön och ja, iprincip allt runt omkring oss. Do you follow?


Det är svårt att göra en skriftlig beskrivning på vad jag menar, och försöker hålla det simpelt, men tänkte försöka få ut lite tankar, ideer och åsikter här, och det här var ett försök för att göra precis det. Men missförstår någon så är det fullkomligt förståendligt. Fattar ingen annan är det också förståendligt. Och vill någon försöka motbevisa mig, eller bara diskutera, varsågod!


Alltså, är vid den där datorn som bara har cambilder igen. Förlåt.

Det är så otroligt roligt att gå tillbaka, även om det bara är ett år, och se vad man höll på med då. Därav bloggen. Vissa frågor varför man har en, och nu vet ni i alla fall varför jag har en.
Och hallå, lite skönt med ett avbrott från allt politiksprat va?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0